DOBRÁ ŠKOLA - mesačník
 
Vieme o všetkom Viac
Inšpirujte sa Viac Podporujeme Viac

Tajomstvo dobrej prózy odhalené

pridané 22.05.2013, autor Časopis DOBRÁ ŠKOLA pošli na vybrali.sme.sk

Keď začne gymnazista písať, väčšina ľudí ho asi nebude brať vážne. Očakávajú sa zamilované alebo pateticky zúfalé básničky, úvahy vyplývajúce z chaosu dospievania, prípadne denník. Silvester Lavrík však ku gymnazistom, ktorí prišli na jeho workshop tvorivého písania, pristupoval ako k potenciálnym profesionálnym spisovateľom. Na stretnutí v bratislavskom KC Dunaj v štvrtý deň Anasoft litera festu im dal celkom konkrétne rady, ako napísať dobrú prózu. Dvojnásobný finalista ceny Anasoft litera, bývalý učiteľ slovenčiny, učí písať aj študentov Divadelnej fakulty VŠMU. Ak máte aj vy literárne ambície, pozorne čítajte, čo Silvester Lavrík spolu s Rayom Bradburym radia spisovateľom.

Po prvé, ak nemusíte písať, nepíšte. Po druhé, buďte autentickí v témach, o ktorých píšete. Pred sto rokmi prešli Karlovi Mayovi jeho príbehy z divokého západu, kde nikdy nebol, a Ľudovi Ondrejovovi jeho fiktívne zápisky z Afriky, dnešní čitatelia sú však nemilosrdnejší. Po tretie, ujasnite si perspektívu, odkiaľ sa autorský subjekt alebo rozprávač pozerá na situáciu. Toto rozpoloženie alebo stanovisko však neprezraďte príliš skoro, má byť pointou prózy. Vytvárajte čitateľovi priestor na jeho interpretáciu, očakávania, rozmýšľanie.

Osobitnú pozornosť venoval Silvester Laurík dialógom. Všimnite si, že postavy literárneho, ale aj reálneho sveta často nehovoria preto, aby niekomu niečo oznámili, ale skôr preto, aby niečo zamlčali. Nenechajte vaše postavy povedať v dialógoch príliš mnoho. To isté platí aj o hlavnom probléme, ktorý postavu trápi: nechajte čitateľa, nech sa k nemu dopracuje cez niekoľko zástupných problémov, ktoré ten hlavný postupne naznačujú a odhaľujú. Ani charakter postáv nemusíte odhaliť hneď v plnej kráse: najlepšie to urobia ich prehovory a konanie. Dbajte na autentickosť dialógov, počúvajte, ako ľudia rozprávajú, zbierajte si materiál, robte si poznámky. Zatiaľ čo jazyk rozprávača by mal byť čo najnenápadnejší, v prehovoroch postáv sú dovolené všetky expresívne aj defektné javy, vulgarizmy, samozrejme, s mierou. Replika v dialógu môže na tú predchádzajúcu nadväzovať, ale ju aj relativizovať, čo je ešte zaujímavejšie. Krajnou situáciou je tzv. dualóg, v ktorom repliky na seba nenadväzujú, pretože každá z postáv si hovorí svoje (aké príliš časté v reálnom živote!).

Posledná rada je síce známa, ale je nutné ju spomenúť: vracajte sa k textu a škrtajte dovtedy, kým nezostane najčistejšia a najúspornejšia verzia vášho veľdiela. Tajomstvo kvalitnej prózy je odhalené. Hor sa obohacovať slovenskú literatúru.

Lenka KUNOVÁ

Páči sa vám, čo sme vybrali z nášho časopisu? Staňte sa naším čitateľom.

100000 komentárov k článku: “Tajomstvo dobrej prózy odhalené”

Sorry, you must be logged in to comment. Please login or register to comment.